Tuesday, January 13, 2009

Pilihanraya paling kotor dalam sejarah!!

Pilihanraya Paling Kotor dalam sejarah UKM.

Mahasiswa dikejutkan dengan beberapa siri kejadian yang amat memeranjatkan dan tidak terjangka dek akal. Pilihanraya kampus 2009 dilihat sebagai pilihanraya yang paling kotor dalam sejarah sekalipun rayuan dan permintaan Mahasiswa untuk mendapatkan pilihanraya kampus yang adil dan telus telah disuarakan acapkali sebelum daripada ini.

Bermula dengan Memorandum Pilihanraya Kampus Adil dan Telus sehinggalah surat aduan berkenaan penganjuran kursus kepimpinan bakal calon yang telah menelan belanja sebanyak RM80 000, semua permintaan dan suara Mahasiswa diabaikan dan langsung tidak diberi perhatian oleh pihak yang sepatutnya menjaga kebajikan Mahasiswa/I UKM.

Penyelewengan yang dilakukan oleh pihak pengurusan universiti dan kolej-kolej kediaman.

1. Penganjuran Kursus Kepimpinan Bakal Calon di A’Famosa Resort (1 hingga 4 Januari 2009)

a. Kursus tersebut diletakkan sebagai syarat khusus untuk menyertai Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar, MPP PMUKM sesi 2008/2009. Hal ini menyekat kebebasan Mahasiswa untuk melibatkan diri secara langsung dalam Pemilihan MPP

b. Nasihat daripada Mahasiswa bahawa kursus tersebut seharusnya diadakan selepas Pilihanraya tidak diendahkan menyebabkan berlakunya limpahan peserta yang mengikuti program tersebut yang akhirnya menjadi salah satu faktor yang menyebabkan kos kursus tersebut mencecah sehingga RM80 000.

2. Pewartaan Tatacara Pemilihan MPP 2009.

a. Pihak Hal Ehwal Pelajar UKM, HEP telah mengubah hampir 70% daripada peraturan yang digunapakai sebelum daripada ini. Antara perkara yang diubah adalah;

i. Mengalihkan tempat penamaan calon-calon fakulti dari Pusanika ke fakulti-fakulti, manakala hanya calon-calon umum dikekalkan di PUSANIKA. Perkara ini merumitkan kerana urusan penamaan terpaksa menggunakan khidmat tenaga kakitangan yang ramai dan dilihat sengaja dilakukan untuk memecahkan dan meredakan semangat demokrasi sempena Pilihanraya Kampus.

ii. Menafikan hak calon-calon untuk berkempen dari bilik ke bilik. Arahan ini nampaknya hanya digunakan ke atas calon Mahasiswa sedangkan pihak aspirasi bebas untuk berkempen malah mengugut Mahasiswa untuk memilih Aspirasi.

iii. Menaikkan harga bayaran untuk borang pencalonan daripada RM 15.00 kepada RM20.00, wang cagaran(wang deposit) daripada RM30.00 kepada RM50.00, borang bantahan semasa penamaan daripada RM30.00 kepada RM50.00. Perkara ini juga dilihat sebagai salah satu langkah untuk mengurangkan jumlah penyertaan dalam Pilihanraya sekaligus membebankan ekonomi mahasiswa/i yang ingin bertanding.

3. Penyelewengan teknikal dan penafian kemenangan calon Mahasiswa di kerusi Tahun 3, Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina (FKAB)

a. Tepat jam 11.00 pagi, tempoh penamaan telah berakhir, di mana hanya seorang calon yang diterima borang pencalonannya oleh pegawai pengurus pemilihan di FKAB.

b. Pada pukul 11.15pg, urusetia mengumumkan saudari Norleana Bt Hj Usak, menang tanpa bertanding bagi kerusi tersebut kerana tiada pertandingan.

c. Namun, pada pukul 11.30pg, urusetia menarik balik pengumuman tersebut dan menggunakan alasan bahawa pengumuman perlu mengikut prosedur iaitu perlu ada tempoh bantahan selama 1 jam bermula jam 11.15pg sehingga 12.15 tghari.

d. Serentak dengan itu, urusetia sendiri yang membuat bantahan terhadap kemenangan saudari Norleana Hj Usak, dengan mendakwa bahawa saudari Norleana Hj Usak hilang kelayakan bertanding kerana beliau merupakan pelajar tahun akhir.

e. Saudari Norleana, bersama-sama dengan penyokong dan pencadang cuba mengemukakan rayuan namun TNC HEP, Dr Mohammad Abdul Razak tidak melayan rayuan tersebut.

f. Hakikatnya, pihak HEP sengaja meggunakan alasan teknikal bagi menafikan hak saudari Norleana Hj Usak, ini sebenarnya jelas dapat di lihat apabila terdapat 9 orang calon aspirasi terdiri daripada pelajar tahun akhir. Calon-calon Aspirasi (calon sistem) tersebut yang dapat dikenalpasti ialah :

Nama

Kerusi

Fakulti

Tahun Pengajian

Intan Norjahan binti Azman

Umum tahun 3

FSSK

3(tahun akhir)

Suriani binti Ding

Umum tahun 3

FSSK

3(tahun akhir)

Ahmad Nazif bin Hamidun

Umum tahun 3

FSSK

3(tahun akhir)

Siti Nazihan bt Abd Rahman

Umum tahun 3

FSSK

3(tahun akhir)

Fong Mun Fei

Umum tahun 3

FST

3(tahun akhir)

Lai Wai Sieng

FST tahun 3

FST

3(tahun akhir)

Mohamad Nasir bin Mohamed Nazri

FEP tahun 3

FEP

3(tahun akhir)

Nor Intan Zanariah binti Abd Aziz

FSSK tahun 3

FSSK

3(tahun akhir)

Muhammad Redwan Shah bin Rusmi

FTSM

FTSM

3(tahun akhir)

4. Penubuhan jentera pilihanraya peringkat Mahasiswa di kolej-kolej kediaman.

a. Perkara ini amat bercanggah dengan prinsip demokrasi kerana Pengetua yang juga pegawai pentadbir universiti seharusnya tidak terlibat dengan operasi Jentera pilihanraya. Berlaku di Kolej Ungku Omar di mana Mejar Dr Samsu Adabi Mamat, Pengetua KUO, mempengerusikan Jentera Pilihanraya Kampus KUO, yang diketuai oleh Mohd Nazri Bin Ngah, yang hanya merupakan seorang pelajar.

b. Jawatankuasa Kebajikan Siswa/i kolej-kolej kediaman (JAKSA) telah dikerah menjadi pengawal-pengawal keselamatan yang ditugaskan khusus untuk menghalang kempen-kempen calon-calon Mahasiswa. Peranan yang sewajarnya dimainkan oleh Pegawai Keselamatan ini tidak seharusnya berlaku kerana Mahasiswa/i tiada hak untuk menghalang apalagi membuat sekatan jalanraya menghalang pergerakan Mahasiswa yang lain. Misalnya di Kolej Pendeta Za’aba, setiap malam ahli JAKSA kolej akan membuat sekatan di jalan masuk ke kolej Za’aba dan menahan Mahasiswa/i yang ingin keluar masuk ke kolej berkenaan. Perkara yang sama turut berlaku di Kolej Burhanuddin Helmi.

5. Sekatan kempen oleh Pengetua dan JAKSA terhadap kempen-kempen calon Mahasiswa.

a. Perkara ini jelas dapat dilihat di Kolej Tun Hussein Onn (KTHO) apabila Left Kol Dr Mohd Nasir Saludin, bertindak menghalau mana-mana calon Mahasiswa daripada berada di kawasan kolej sekalipun untuk berkempen di kafetaria dan foyer. Beliau yang juga merupakan pengetua kolej berkenaan seringkali dilihat berkeliaran sambil memegang kayu hoki sehingga menimbulkan perasaan yang tidak enak dikalangan Mahasiswa/i di KTHO. Dalam suatu peristiwa, sekitar pukul 6.30 ptg, 11 Januari 2009, calon-calon Mahasiswa ingin berkempen di kafetaria KTHO, tidak lama kemudian terdapat arahan daripada pihak pentadbir KTHO untuk menutup semua pintu, lampu, kipas, dan juga langsir di kafetaria tersebut. Penggerai juga dipaksa untuk menutup kedai semata-mata ingin menghalang calon-calon Mahasiswa untuk berkempen. Sekalipun warga KTHO yang tidak berkenaan menerima nasib malang yang sama.

b. Serentak dengan itu, pihak pengurusan Kolej Dato’ Onn (KDO) juga membuat tindakan yang sama dengan menutup kafetaria KDO sejurus selepas kedatangan calon Mahasiswa di kafetaria KTHO pada petang yang sama.

c. Sekatan terhadap pergerakan di Kolej Rahim Kajai (KRK) juga berlaku apabila terdapat notis yang menghalang Mahasiswa/i daripada memasuki kawasan foyer kolej tanpa sebarang alasan yang munasabah. Hal ini dilihat seolah-oleh sengaja ingin menghalang Mahasiswa/i daripada bertemu dengan calon Mahasiswa yang kebetulan hanya dibenarkan berkempen di kawasan kafetaria dan foyer.

d. Situasi yang agak serupa berlaku di Kolej Ibrahim Yaakub (KIY) apabila JAKSA dilihat menunggu di tangga-tangga blok kediaman di KIY untuk mengugut dan menghalang penghuni KIY daripada bertemu dengan calon Mahasiswa dalam satu kempen yang dianjurkan sendiri oleh pihak pengurusan KIY. Sekalipun ruang untuk berpidato diberikan kepada Mahasiswa, namun JAKSA menyekat penghuni kolej daripada menghadiri majlis pidato tersebut.

6. Politik Perkauman Sempit yang Menyentuh Sensetiviti Kaum

a. Pimpinan Gabungan Mahasiswa berasa amat kesal dan kecewa di atas segala tohmahan dan tuduhan yang dikeluarkan oleh Chinese Community Student Committee (CCC) dalam satu artikel yang berbentuk booklet yang memainkan sentiment perkauman yang sempit. Sebagai pelajar Universiti Kebangsaan Malaysia yakni sebuah universiti yang menjunjung tinggi nilai-nilai perpaduan dan hubungan antara kaum, kami mengecam tindakan Chinese Community Student Committee (CCC) mengeluarkan risalah-risalah yang bersifat perkauman tersebut. Justeru, pimpinan GMUKM menyatakan pendirian dan persetujuan bersama antara kami terhadap isu ini dengan pendirian berikut:

1. Menyanjung tinggi nilai perpaduan antara kaum dengan menghormati perbezaan dan hak semua kaum, nilai serta adat budaya masing-masing dan tidak akan berkompromi dengan sebarang usaha memecah-belahkan masyarakat kampus.

2. Menyokong penuh setiap program kebudayaan kaum yang mampu mengeratkan hubungan antara kaum seperti Pesta Tanglung, Pesta Ponggal selaras dengan dengan Dasar Kebudayaan Kebangsaan.

3. Mempertahankan segala agenda demokrasi dengan menepati asas-asas penting dalam arena pendemokrasian.

4. Menghormati hak mahasiswa untuk bersosial selagi tidak melanggar norma-norma masyarakat, adat resam serta budaya masing-masing.

5. Berpegang kepada prinsip dan nilai-nilai bersama serta menolak segala dominasi dan penindasan dalam soal agama dan kaum.

6. Berpegang kepada prinsip-prinsip kesaksamaan, keadilan dan kemanusian yang menjadi asas kepada keharmonian dan kesepaduan warga UKM.

Pelbagai sekatan dikenakan ke atas calon-calon Mahasiswa semasa kempen di Kolej Kediaman, namun dalam masa yang sama, pihak GMUKM menerima aduan daripada Mahasiswa sendiri bahawa terdapat ugutan dikenakan ke atas pelajar-pelajar khususnya pelajar tahun 1. Ugutan buang kolej menjadi bahan kempen utama Aspirasi ke atas pelajar-pelajar menerusi perjumpaan rasmi, kempen dari bilik ke bilik oleh JAKSA, juga melalui sebaran Khidmat Pesanan Ringkas (SMS). Antara SMS yang kami terima datangnya daripada JAKSA KRK, “Dtg ari khamis ni undi aspirasi..dapat 25 merit, bleh stay kolej..apa2 pun undi aspirasi…kalau undi gm kn buang kolej”. Pesanan ini datangnya daripada seorang penghuni KRK yang memaklumkan kepada kami berkenaan isi perjumpaan yang diadakan di KRK, 12 Januari 2009, sekitar 9 hingga 11 malam.

Ruang demokrasi semakin tertutup apabila pihak pengurusan kolej dan juga HEP cuba mengawal ketat pergerakan Mahasiswa. Mahasiswa/i tidak lagi diberikan hak untuk diundi dan mengundi. Mereka tidak dibenarkan memilih pemimpin sendiri dan tidak pula diberikan ruang untuk mengasah bakat kepimpinan mereka sendiri. Apa yang ingin dilihat oleh pihak HEP dan pentadbir kolej hanyalah Mahasiswa/i yang dicucuk hidungnya seperti lembu di padang ragut.

Lebih malang lagi, apabila suara demokrasi ini ditutup sepenuhnya oleh Naib Canselor, Prof Dato’ Dr Syarifah Hapsah Syed Hassan Shihabudin, apabila beliau langsung tidak mempedulikan rayuan dan cadangan yang dikemukakan oleh mahasiswa/i. Lengkap sudah kezaliman dan penganiayaan terhadap mahasiswa/i di UKM serta lenyaplah sudah harapan untuk melihat amalan demokrasi subur di UKM. Cahaya keadilan sudah terpadam dan Mahasiswa UKM kini berada di zaman gelap yang penuh dengan penipuan dan penindasan.

Justeru Gabungan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (GMUKM) ingin menggesa pihak Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) pihak pentadbiran UKM untuk meengambil tindakan drastik dan bertanggungjawab ke atas insiden-insisden yang berlaku seterusnya memastikan amalan demokrasi di UKM terpelihara. Pihak-pihak berwajib perlu menjalankan amanah dengan adil dan telus bagi memastikan produk-produk kelahiran IPTA dijamin mutunya dan diberikan hak-hak yang sewajarnya.

Hisyamuddin Abdullah

Setiausaha Kerja GMUKM.

Fakulti Undang-undang/3

gm_ukm@yahoo.com / 0133539245 / gm-ukm.blogspot.com / sugmukm.blogspot.com

14 comments:

  1. wei si hampeh...korang nie nak kutuk biar ada fakta...
    geng korang pun ada yg jd jaksa jgk..
    nie menunjukan korang nie lontar batu sembunyi tgn...
    bdk sekarg dah mtng woi..diorang bkn nak dgr sgt psl kempen..lbh baik diorang study...
    dpt pointer tinggi..

    ReplyDelete
  2. macam ni dikatakan intelek ke sedara "Menerjah..."???

    Kalau betul berada di pihak yang benar, kenapa tak nak bukak ruang kempen yg adil?? Adakah semua manusia yang ada di UKM ni buta sampai tak boleh nak beza yg mana fakta yang mana fitnah.. Puak2 aspirasi yang bacul dan penakut sentiasa cuba lari dari fakta dan kenyataan bahawa aspirasi, hep, umno-Bn semuanya kaki pembelit, penyeleweng dan penindas rakyat...

    ReplyDelete
  3. gmukm cakap merapu...bile mase apirasi nk ugut plajar ukm supaya xdgr kempen..bnggong...Allah swt maha mngetahui sape berada di pihak yg benar sape pihak yg salah..jgn maen lempar fitnah sesuka ati..kemepen gmukm xmasuk akal dn xlogik sbb tu budak2 ukm malas n xkuasa nk dngar...bek tgk citer tom2 bak lgi bgus...CKP GUNE FAKTA BUKAN AUTA...ade pahammmmm....ASPIRASI FOREVER...

    ReplyDelete
  4. org kalo dh x dpat smbutn ble dtg tmpat kiy patut berusaha la baiki prestasi...bkan tmbah kontroversi utk tutup kesalahan diri sendiri...ini tidak...baiki diri x nk...aysik nk salahkan org je...mcm tu ke nk jadi calon mahasiswa yg tgah gm perjuangkan...mlam tu ape bukti jaksa halang bdak turun...jaksa yg duk kat tangga tu sbb xde kerusi...itu pun kire menghalang ke???sedang kan mlam tu mmg bdak x de nk trun...lain la kalo mlam tu ade bdak nk turun kat tangga tp jaksa halang dan bdak sruh naik blik...gm ni suke wat ksimpulan sndiri...aku x pham dgan gm...byk ckap je...bukti jauh sekali utk di ketengahkan...jd la manusia yg sentiasa perbaiki diri dan jgan jd manusia yg sentiasa cri kesalahan org lain utk tutup kelemahan diri...berubah la wahai mahasiswa...

    ReplyDelete
  5. menurut seorang adik junior di kiy, xde maklumat pon dia dapat mengenai kempen calon Mahasiswa ke kiy....
    so maknenye, bukanla org xnk turun.

    ReplyDelete
  6. pembetulan...
    calon FEP aspirasi adalah tahun 3 tp bukan tahun akhir...
    die amik accounting la...

    ReplyDelete
  7. Video Calon Mahasiswa Kerusi Umum, Download:

    http://rapidshare.com/files/182253438/Barisan_Calon_Mahasiswa_Kerusi_Umum.avi.html

    ReplyDelete
  8. Rather, let's look at evidence of performance.
    What had the previos PMUKM did that was not enough and GMUKM think can do better than them?
    Despite the probability that students (first years especially) are threaten to vote for aspirasi, didn't PMUKM fight for the benefits and the welfare of students?

    Probably this is what you can do if GMUKM wins any seat in the coming election:

    1. Set up few Chinese stalls or Indian stalls so that Chinese students don't have to go all the way outside far away from UKM to have a Chinese style cooking.

    2. Make sure there's no exam or whatsoever on SUNDAY MORNING as this is a time for students to go to temple or church.

    All the best!

    ReplyDelete
  9. ko ni mahasiswa ke budak sekolah..
    nak tunjuk sangat kuasa mahasiswa..
    kalo GM menang apa sangat la y korang boleh tolg?
    cakap lebih..sume nak tungu kerusi menang banyak dulu..
    aku nak tanya ape y dak IPU yang dapat jadi MPP buat?
    sign petisyen soh bubar aspirasi je kot..
    sume org bwah y buat..
    calon2 GM sume boneka..

    ReplyDelete
  10. gm..gabungan yg entah apa2..
    mengikut ckp orng dlm gm nie adalah boneka...
    byk bukti n fakta mnjkan yg gm nie pencacai org luar n hanya nak ikut perangai org luar je..

    ReplyDelete
  11. Will You Marry Me?

    i'm looking for a man, must be a Malayian, single, married, a divorcee, or in relationship is not a problem, age 27-36, staying in Klang Valley,KL- Malaysia, honest in relationship, loving, in good health, able to communicate, no mental stress, not a drinker, must have a career, no financial problem, independent, no family problem, able to deal with sleeping alone at nite, DON'T WANT HEAVY COMMITMENT IN MARRIAGE..

    My name is Emmy 23/f/ Beach Of Melody, Kelantan Malaysia..i'm a student attending college of allied health science for occupational therapy for ministry of health malaysia. staying in Klang Valley, n independent, open-minded, spontaneous,friendly, passionate, loyal, helpful, curious, willing to make sacrifices, romantic, shy, peace-loving, sensitive, communicative, imaginative, in good health, no mental problem, love adventures, no financial problem, no kid, not a divorcee, not a pregnant woman, don't want to commit but i'm taking this marriage for a good reason...

    ReplyDelete
  12. semua benda yg GM tanyer ni dah dijawab..

    layari aspirasi-ukm.blogspot.com

    ReplyDelete
  13. Woi!!!!!korang nak komplen psal org xde gnenye ar....cermin diri sndiri 2 skit... kalo xde cermin kteorg ble pinjamkan.... pikir ar skit mase dpan korg lpas kluo UKM ni nty....jgn nak kejar glamour n perjuangkan hak2 yg sme je setiap thn...BOSAN!!!!

    ReplyDelete
  14. aspirasi memang poyo... huahua... mengarut semua... bab nak abehkn duit cukup pandai... bapak borek anak rintik..

    ReplyDelete