Thursday, January 15, 2009

Gelombang Perubahan di UKM.

Alhamdulillah, segala puji dan puja dipanjatkan ke hadrat Ilahi kerana hanya dengan izin dan rahmatNya gelombang perubahan melanda UKM. Dia yang memiliki hati-hati manusia, Dia jugalah Raja kepada segala Raja, Pemimpin kepada segala Pemimpin, Dialah yang memiliki dan menentukan segala-galanya.

Pada kali ini, Mahasiswa dikejutkan dengan keputusan yang memberansangkan, sebanyak 12 kerusi berjaya diperolehi, sekaligus menafikan majoriti 2/3 calon sistem(aspirasi). Calon-calon sistem yang dicatur oleh tangan-tangan ghaib ternyata menjadi semakin goyah apabila monopoli mereka dalam kerusi umum telah ditembusi oleh calon-calon Mahasiswa. Namun, calon-calon sistem masih berjaya mendominasi kerusi MPP dengan bantuan instrumen "ugutan" dan "paksaan" terhadap pelajar tahun 1 dan 2 yang memberikan mereka majoriti mudah melalui 18 kerusi yang dipengaruhi pelajar tahun 1 dan 2.

Mahasiswa berjaya memberikan amaran dan isyarat yang jelas kepada "sistem" bahawa Mahasiswa sudah bosan diperkotak-katikkan. Untuk pengetahuan, sebanyak 12 perjumpaan haram diadakan oleh kolej-kolej yang mengandungi doktrin ugutan dan paksaan terhadap pelajar yang menghuni di kolej, khususnya pelajar tahun 1. Dengan mesej "siapa undi GM akan dibuang kolej", calon-calon sistem berjaya membolot 6 kerusi umum, dan 8 kerusi fakulti tahun 2.

Namun begitu, semua kerusi menyaksikan pertambahan peratus undi kepada Mahasiswa kecuali di F2.19, kerusi tahun 2 Fakulti Sains Kesihatan Bersekutu, di UKM KL. Signifikasi perubahan ini memberikan amaran bahawa Mahasiswa menuntut perubahan.

Oleh itu, besarlah harapan Mahasiswa/i UKM untuk menyaksikan perubahan berlaku. Kepercayaan yang diberikan oleh Mahasiswa perlu dibalas dengan amanah dan komited dalam kerja bagi barisan MPP PMUKM, baik daripada Mahasiswa mahupun calon-calon sistem(aspirasi).

Kita perlu buktikan kepada tangan-tangan ghaib di belakang calon-calon sistem itu, bahawa Mahasiswa akan bangkit menuntut segala hak dan kepunyaan mereka yang dirampas sebelum ini, dengan 12 MPP yang ada, serta semua kerusi PMUKM dalam pilihanraya akan datang.

No comments:

Post a Comment