Tuesday, January 6, 2009

Manipulasi Istilah Dan Sistem Dalam PRK

Tahun 2004 merupakan tahun terakhir istilah Pilihanraya Kampus digunapakai dalam system pemilihan ahli Majlis Perwakilan Pelajar, MPP PMUKM. Kemudiannya, sehinggalah dalam pilihanraya kampus yang akan berlangsung pada 15 Januari di UKM nanti, istilah Pemilihan digunakan bagi menggantikan istilah Pilihanraya, bukan sahaja di UKM malah di semua kampus-kampus di seluruh Malaysia mengguna pakai istilah Pemilihan dalam proses menggantikan kepimpinan Persatuan Mahasiswa kampus masing-masing.

Apa yang lebih menyedihkan ialah, intipati system yang diamalkan ketika proses Pemilihan ini juga turut diubah supaya selari dengan istilah. Motif yang dapat saya lontarkan di sini adalah, untuk mengurangkan kehangatan bahang pilihan raya dan proses demokrasi dalam memilih calon yang paling layak menduduki kerusi Persatuan Mahasiswa UNiversiti, PMU.

Analoginya mudah, apa yang anda Nampak dalam perkataan “jalan”? Bagaimana jika digandingkan dengan “raya” membentuk “jalan raya”? Sudah pasti “jalan raya” adalah lebih besar daripada sekadar “jalan”. Begitu juga “kota” dengan “kota raya”, “pasar” dengan “pasar raya” dan sebagainya. Jadi “Pemilihan” juga adalah lebih mudah dan ringkas pembawaannya berbanding “Pilihanraya”.

Saya bukan nak mengajar Mahasiswa/I mengenai Bahasa Melayu, akan tetapi ini adalah contoh yang paling mudah yang dapat saya bawakan untuk membuktikan betapa pihak HEP dengan kerjasama KPT cuba melemahkan semangat dan penglibatan Mahasiswa/I dalam pilihanraya kampus. Jika diperhati, calon-calon langsung tidak diberi ruang untuk menunjukkan bakat mereka. Secara senyap-senyap mereka dipilih kerana “parti” yang mereka bawa. Budaya seperti bakal mencacatkan pertumbuhan akal dan menyekat kreativiti Mahasiswa/i. Parti yang paling kuat dan berpengaruh akan menang dan sebaliknya bagi parti yang lemah dan tidak berpengaruh.

Jika diperhati, calon-calon langsung tidak diberi ruang untuk menunjukkan bakat mereka. Secara senyap-senyap mereka di undi dan dipilih kerana “parti” yang mereka bawa.
Tidak dinafikan, soal caturan HEP dan KPT menjadi antara tarikan dalam perbahasan isu, namun saya ingin membawa dan mengajak seluruh warga kampus untuk kembalikan kegemilangan Mahasiswa melalui penglibatan secara langsung dalam Pemilihan @ Pilihan raya kampus(PRK) kali ini. Ambillah bahagian secara aktif, setidak-tidaknya memilih calon yang benar-benar dirasakan layak dan menarik hati kalian.

Kita perlu mengambil berat hal Mahasiswa kerana kita jualah yang bakal menggalas beban yang dipikul oleh generasi yang ada pada masa kini. Mahasiswa pada masa inilah yang akan mengisi kekosongan dalam sector kerajaan, swasta, politik, korporat, perundangan, keselamatan dan sebagainya pada masa depan.

Kuasa perubahan di tangan anda, Harapan Baru Mahasiswa.


No comments:

Post a Comment