Thursday, June 11, 2009

Status halal Sisters In Islam, perlu dikaji semula.


Sisters In Islam (SIS) merupaka sebuah badan bukan kerajaan, NGO, yang diasaskan pada tahun 1988 dan didaftarkan pada 1993 secara rasmi. Objektif penubuhan SIS ini adalah untuk memberikan kesedaran kepada wanita-wanita Islam mengenai hak-hak asasi sebagai seorang wanita Islam, menghapuskan sebarang bentuk diskriminasi gender dan penindasan terhadap wanita muslim, dan menimbulkan kesedaran mengenai isu persamaan gender, keadilan, kebebasan, dan demokrasi dalam Islam.

Pelbagai isu kaum wanita telah diperjuangkan oleh SIS sejak ianya mula ditubuhkan. Mereka lantang menyuarakan pandangan dan pendapat mereka apabila ada isu-isu sensitif berkaitan dengan hak asasi wanita Islam. Antara isu yang pernah diperjuangkan oleh SIS adalah sepeti berikut:-

- Muslimah menjadi Imam solat kepada lelaki dan perempuan.
- Poligami dalam Islam
- Suara wanita adalah Aurat
- Undang-undang keluarga Islam
dan banyak lagi.

Keraguan terhadap SIS ini timbul adalah kerana intipati ajaran serta pemahaman Islam yang terkandung di dalamnya. Adapun, tidak dapat dapat dinafikan bahawa kewujudan SIS sebagai satu badan bukan kerajaan dapat membela nasib kaum wanita Islam yang tertindas. Hakikatnya, adalah menjadi keperluan untuk diwujudkan sebuah badan yang dapat memelihara hak-hak wanita supaya tidak mudah ditindas oleh kaum lelaki.

Namun, apabila fungsi SIS ini dilihat seolah-olah cuba mewujudkan fahaman baru mengenai status wanita dalam Islam, maka kewujudannya perlu dipertimbangkan kembali. Ditambah dengan identiti Islam yang dijaja oleh SIS, sedikit sebanyak menimbulkan kekeliruan dalam kefahaman Islam mengenai kedudukan wanita dalam Islam.

No comments:

Post a Comment