Tuesday, June 9, 2009

Politik-Kampus Dibuka Untuk Tatapan Politikus Islam

Tinggal lebih kurang 3 Minggu sebelum UKM menyambut kedatangan Mahasiswa/i Baru sesi 2009/2010. Pelbagai persiapan nampaknya rancak berjalan, baik di pihak Pentadbiran dan HEP, Pihak Aspirasi dan Proksi-proksi mereka, tidak kurang juga persiapan yang dibuat oleh Mahasiswa-Mahasiswa Tulen UKM. Justeru, bersempena dengan "semangat" Mahasiswa/i baru nanti, Politik-Kampus juga kembali ke alam bloggerz bagi menyemarakkan lagi alam informasi Mahasiswa.

Seperti tahun-tahun sebelumnya, bulan pertama kemasukan Mahasiswa baru merupakan bulan yang paling sibuk dalam kalendar tahunan warga UKM. Bermula dengan sesi pendaftaran yang diikuti dengan Minggu Mesra Mahasiswa, MMP (kini digantikan Mahasiswa dengan Pelajar), seterusnya Minggu Pengenalan Persatuan Mahasiswa, M3P (juga digantikan Mahasiswa dengan Pelajar). Sengaja dimulakan Artikel kali ini dengan perubahan istilah kerana ia merupakan cerminan utama pembawaan pihak Hal Ehwal Mahasiswa, HEP(Sama seperti di atas) terhadap perjalanan Bulan Pertama Mahasiswa Baru.

Sedaya mungkin, sesetengah pihak ini cuba mengurangkan "kehebatan" gelaran Mahasiswa dan menggalakkan Mahasiswa supaya datang ke UKM untuk belajar semata-mata. Maka lahirlah ribuan pelajar "cemerlang", mengikut tafsiran kamus terbitan Aspirasi dan (ibu-bapa mereka) HEP. Sedangkan, dalam suasana masyarakat dan dunia yang kritikal ketika ini, Institusi Pendidikan Tinggi (IPT) sangat-sangat diharapkan agar dapat melahirkan cendekiawan yang mampu menyelesaikan masalah umat.

Mutakhir ini, Mahasiswa bukan sahaja gagal mencari jalan untuk menyelesaikan masalah yang melanda masyarakat, malah mereka menjadi kelompok paling popular dalam senarai penyumbang masalah terbesar negara.

Pemimpin-pemimpin lebih ramai yang menjerit di atas keperitan rakyat. Lebih ramai yang berbahas mengenai rakyat yang tertindas. Namun, ramainya mereka hanyalah ramai keramaian yang membazir dan mensia-siakan.

Mahasiswa perlu bangkit, tidak hanya menyalak di dalam kelompok sendiri, sebaliknya turun dan terjun ke dalam masyarakat. Jika kita singkap peranan Mahasiswa era 70-an, mereka bukan sekadar menjerit apabila mereka dicubit, bahkan merekalah yang menjadi corong-corong pembesar suara rakyat. Mereka bangun di atas kesakitan rakyat, dari rakyat mereka datang kepada rakyat mereka kembalikan.

Pesanan untuk teman-teman Mahasiswa, ayuh kita Gerakkan Kuasa Mahasiswa!!!

No comments:

Post a Comment