Wednesday, August 25, 2010

Salam Takziah Dari MAMPU

Front Membina Mahasiswa Penggerak Ummah atau akronimnya MAMPU merasa terpanggil untuk mengucapkan takziah kepada arwah seorang pelajar UKM yang telah meninggal dunia akibat terjatuh daripada tingkat 4 kolej pendeta za' ba UKM pada hari selasa lalu.Diharapkan supaya keluarga mangsa dapat bersabar atas segala musibah yang telah menimpa mereka.Justeru itu, MAMPU mengharapkan supaya semua mahasiswa/i UKM tidak membuat sebarang spekulasi tentang kejadian tragis ini yang boleh menyinggung perasaan keluarga mangsa sehingga siasatan daripada pihak polis selesai.

Monday, August 23, 2010

Ulang Tahun Penubuhan GMUKM


Tanggal 22 Ogos 2005 merupakan tarikh keramat tertubuhnya Gabungan Mahasiswa UKM. MAMPU (Membina Mahasiswa Penggerak Ummah) yang bergerak sendirian pada zaman sebelumnya mengambil inisiatif dengan mengadakan perbincangan bersama pimpinan tertinggi kumpulan gerakan mahasiswa kampus pada waktu itu dan akhirnya menggagaskan penubuhan GMUKM.

Antara front yang terlibat pada ketika itu ialah MAMPU (Membina Mahasiswa Penggerak Ummah), GMM (Gerakan Mahasiswa Maju), Malaysia Youth Democratic Movement (DEMA), JKMI (Jawatankuasa Kebajikan Mahasiswa/i), Pertubuhan Mahasiswa Sosialis UKM, GMLN (Gerakan Mahasiswa Lantang Negara), GAPIM (Gerakan Pelajar Intelek Malaysia), Solidariti Hak Asasi Mahasiswa UKM, Pertubuhan Mahasiswa Profesional Perubatan & Kesihatan UKM (Pro-PKUKM), KARISMA (Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia) dan Pertubuhan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM).

Sempena ulangtahun GMUKM, MPP Mahasiswa menyeru kepada seluruh mahasiswa kampus agar bersama-sama dengan GMUKM dalam usaha untuk memperjuangkan 3 dasar utama iaitu Falsafah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Kebajikan semua mahasiswa/i tanpa mengira batasan agama dan kaum, nilai Keintelektualan dan keilmuan.

MPP Faiz yang ditemui berkata, perjuangan mahasiswa masih belum berakhir. Mahasiswa perlu terus berperanan untuk menambahbaik universiti.

"UKM dilihat menuju ke arah masa depan yang gemilang,namun tanpa kita sedari ada banyak perkara yang berlaku di sekitar kampus bertentangan dengan matlamat asal penubuhan UKM. Jadi, saya harap mahasiswa tidak sekadar 'kunci mulut' kerana itu yang 'mereka' mahukan. Kita mesti berani, jangan sempitkan skop ilmu",katanya.

"Jangan mudah tunduk dengan tekanan. Jadi mahasiswa yang betul-betul independen. Fahami dasar perjuangan dan teruskan gerakan perubahan. Saya rasa dah tiba masa untuk mahasiswa UKM berubah, beri ruang kepada GMUKM untuk memerintah. Kita bukan sempurna tapi kita akan cuba yang terbaik",kata MPP Syafiq.

Beliau berharap agar GMUKM terus mara ke hadapan memimpin mahasiswa mengikut acuan kebenaran dan keadilan.

sumber:GMUKM

Sunday, August 22, 2010

Gerakan Mahasiswa:Perjuangan Tidak PERNAH Henti





Dato’ Saifuddin Abdullah di dalam kertas kerjanya yang bertajuk ‘Mahasiswa, Pemikiran dan Partisipasi’ menyatakan: “Gerakan mahasiswa adalah suatu kuasa yang mesti diberikan perhatian dan diambil perhitungan (a force to be reckoned with). Dalam lipatan sejarah universiti, masyarakat dan negara, sama ada dilihat secara universal atau secara perbandingan, gerakan mahasiswa punya sejarahnya yang tersendiri. Kadang-kadang ia diakui dan diiktiraf sebagai sebahagian daripada sejarah universiti, masyarakat dan negaranya, manakala kadang-kadang pula ia hanya tercatat sebagai sejarah di kalangan aktivis dan pendokongnya sahaja. Jika ia diakui dan diiktiraf sebagai sebahagian daripada sejarah universiti, masyarakat dan negaranya, kadang-kadang ia mendapat penafsiran yang baik, manakala kadang-kadang ia mendapat penafsiran yang tidak baik.

Walauapapun pengakuan, pengiktirafan dan penafsiran yang diberikan terhadap gerakan mahasiswa, hakikatnya ialah ia adalah satu proses yang amat dinamik dan progresif, sama ada kepada proses pembangunan universiti, masyarakat dan negara, atau sekurang-kurangnya kepada para aktivis dan pendokongnya. Oleh kerana itu, ia perlu dilihat dan dirakam dengan bijaksana sebagai sejarah dan penunjuk arah bagi pembangunan mahasiswa, universiti, masyarakat dan negara.”

Sememangnya sering diperkatakan bahawa mahasiswa merupakan generasi yang akan mewarisi kepimpinan negara pada masa akan datang. Golongan ini jugalah yang merupakan pelapis berjiwa kental yang akan menjadi aset penting untuk kelangsungan perjuangan bangsa dan agama. Jatuh bangunnya ummah di millennium mendatang banyak bergantung kepada kemandirian komuniti teras ini. Malah, frasa-frasa seperti ‘cream of the society’ dan ‘mahasiswa jurubicara masyarakat’ turut dicanangkan bagi menunjukkan keluhuran dan ke’gah’an masyarakat kampus ini.

Walaubagaimanapun, senario mutakhir ini menggamit lantas menuntut wibawa mahasiswa untuk mematangkan keintelektualan ilmu, kewarasan akal, kemurnian budi, kecerdasan minda dan ketrampilan syakhsiah. Pengalaman kepimpinan yang berteraskan kepimpinan futuristik perlu dibajai dan disuburkan di menara gading atas premis bahawa ianya sangat signifikan sebagai arca penentu jatuh bangunnya ummah di period seterusnya.

Wednesday, July 15, 2009

Slogan Politik GM, "Bersatu Berubah"

Mahasiswa perlu menjadi elemen Periksa dan Imbang di dalam negara. Kedudukan Mahasiswa yang tidak mempunyai apa-apa kepentingan boleh dianggap sebagai neutral dan tidak memihak kepada mana-mana pihak. Walaupun Mahasiswa bebas untuk berideologi, namun Mahasiswa masih dianggap sebagai golongan yang mempunyai suara keramat.

Berpolitik sebenarnya bukanlah karier sebenar Mahasiswa. Bahkan saya yakin, politik juga tidak layak menjadi karier sesiapapun yang mendakwa mereka pejuang agama Allah. Sebaliknya politik hanyalah sebagai wasilah untuk berdakwah. Menyampaikan mesej Islam, dan mentadbir urusan dunia ini melalui perlembagaan Tuhan yang diutuskan kepada manusia melalui penyampai yang paling mulia di kalangan manusia.

Sebelum menceburkan diri dalam bidang politik, seseorang itu perlu terlebih dahulu memahami apakah sebenarnya tuntutan dan natijah yang diharapkan daripada politik itu sendiri. Seperti penjelasan di atas, tuntutan utama politik ialah melaksanakan amanah wakil pemerintahan Tuhan di dunia, Khalifah, iaitu menegakkan Ad-Deen dan mentadbir bumi ini dengan Ad-Deen.

Ad-Deen merujuk kepada cara hidup yang sempurna, sejahtera, dan selamat dari segala bentuk kekacauan dan kerosakan di dunia lebih-lebih lagi di akhirat. Bagi mereka yang memahami kedudukan Islam sebagai Ad-Deen, sudah pasti mereka juga akan merasai keindahan dan kesempurnaan ajaran yang dibawakan oleh Nabi Muhammad SAW.

Politik diperlukan supaya mesej penerangan cara hidup anjuran Islam ini dapat difahami dan diamalkan oleh semua manusia. Sesuai dengan firmanNya, "Tidaklah Kami mengutuskan kamu(wahai Muhammad) kecuali untuk menjadi rahmat sekalian alam"

Sebenarnya, nilai-nilai yang dianjurkan oleh Islam ini terlalu banyak dan anda tidak akan dapat memahami nilai ini jika Orang Islam yang dijadikan ABM (Alat Bantuan Mengajar). Ada juga, bahkan ramai orang bukan Islam yang lebih "Islam" cara hidupnya berbanding orang Islam sendiri. Walaupun mereka tetap dipanggil orang bukan Islam kerana pegangan Aqidah mereka, namun cara hidup mereka sebenarnya jauh lebih baik dari segelintir umat Islam yang ada.

Mahasiswa perlu menyedari hakikat ini. Perubahan yang ingin dilakukan bukanlah mengubah seluruh struktur hidup yang ada dalam masyarakat. Kita tidak perlu merombak semuanya, kerana mungkin ada nilai-nilai Islam di situ. Jika dilihat secara dasarnya juga, Islam telah menjadi teras di UKM. Apabila keimanan, ilmu dan amal dijadikan teras, maka akan lahirlah generasi berilmu dan terpelajar yang akan membangunkan universiti.

Malangnya, dasar yang baik ini dilihat gagal diamalkan dengan baik. Perlaksanaan yang lemah dan perlu kepada perubahan kecil terhadapnya. Semua pihak bertanggungjawab untuk menjayakan perubahan ini.


"Politic is the art of soluble"

Wednesday, July 1, 2009

Stop Torture and Protect Victims on the Occasion of International Day in Support of Victims of Torture

Friday, 26 June 2009 21:44

Statement

Mr.Makta Harong and others were arrested and allegedly tortured after a raid on an army camp on the 4th January 2004. The prosecutor subsequently decided not to pursue the case. Mr. Eakkawat Seemanta was severely tortured by a police officer at a police station in Phra Nakhonsriayuttaya Province on the 2-3 November 2004. Mr. Kietisak Thitboonkrong was made disappeared from a police station in Kalasin province in July 2004 and couple days later found death with bruises all over the body. These are only a few examples of numerous torture cases that have taken place throughout Thailand, particularly in minority areas.


One reason these abuses continue to occur is the fact that Thai society has little awareness of their rights which are protected by the constitution and numerous international human rights covenants to which Thailand is a signatory.


Today, Thais have learned that torture is a crime at the international level. The United Nations (UN) has recognized this and created several international mechanisms, including the Convention against Torture and Other Cruel Inhuman or Degrading Treatment or Punishment (CAT) and the Special Rapporteur on Torture. Through the campaigning efforts of non-governmental organizations (NGO) and civil society, Thais are now more aware that torture is a severe human right violation. The Thai government ratified the convention against torture or CAT on November 2007 but still requires more efforts to implement its obligations.


Recent developments have led to several cases of torture are being investigated and brought to the justice system: 1) Mr.Makta Harong’s case is currently in the process of investigation by the National Anti-Corruption Commission, 2) the Department of Special Investigation (DSI) is filing a case against non-commissioned and commissioned officers at Uthai Police Station in Phra Nakhonsriayuttaya Province regarding Mr. Eakkawat’s case, 3) a post-mortem trial on the death by torture of Imam Yapa Kaseng at Ruesoh District in Narathiwat Province concluded with the court’s ruling that the prosecutor should determine the perpetrator, 4) The DSI has filed an arrest warrant to couple of police officers from Kalasin police station regarding the case of Mr. Kietisak’s and giving witness protection to Mr Kietisaks’ relatives, and 5) other cases in the southern border provinces where abusive officers were found guilty and received both disciplinary punishment and charges under the criminal code.


Many countries have been campaigning to stop torture, to end the culture of impunity, to protect witnesses, to appropriate reparations to the victims and to make torture a crime by law.


On occasion of the UN declared International Day in Support of Victim of Torture, commemorated every year on June 26, the Working Group on Justice for Peace (WGJP) has the following demands to the Thai government:


1. Make torture a crime under domestic law and bring perpetrators to the justice system.



2. Establish an effective agency to protect victims for testimony according to the justice process.


3. Create mechanisms and agencies, with independent budgets, to investigate allegations, pursue cases according to the law and provide reparations for the victims.


4. Ratify the Optional Protocol on Torture, including permission of regular visit to the places of detention and individual complaints.


WGJP urges the Thai Government and Thai society to place greater importance on the elimination of torture and to push forward in creating the mechanisms needed to permanently stop torture in Thailand and return “human dignity” to everyone with the basis of equality under the law.

Working Group on Justice for Peace

Thursday, June 11, 2009

Status halal Sisters In Islam, perlu dikaji semula.


Sisters In Islam (SIS) merupaka sebuah badan bukan kerajaan, NGO, yang diasaskan pada tahun 1988 dan didaftarkan pada 1993 secara rasmi. Objektif penubuhan SIS ini adalah untuk memberikan kesedaran kepada wanita-wanita Islam mengenai hak-hak asasi sebagai seorang wanita Islam, menghapuskan sebarang bentuk diskriminasi gender dan penindasan terhadap wanita muslim, dan menimbulkan kesedaran mengenai isu persamaan gender, keadilan, kebebasan, dan demokrasi dalam Islam.

Pelbagai isu kaum wanita telah diperjuangkan oleh SIS sejak ianya mula ditubuhkan. Mereka lantang menyuarakan pandangan dan pendapat mereka apabila ada isu-isu sensitif berkaitan dengan hak asasi wanita Islam. Antara isu yang pernah diperjuangkan oleh SIS adalah sepeti berikut:-

- Muslimah menjadi Imam solat kepada lelaki dan perempuan.
- Poligami dalam Islam
- Suara wanita adalah Aurat
- Undang-undang keluarga Islam
dan banyak lagi.

Keraguan terhadap SIS ini timbul adalah kerana intipati ajaran serta pemahaman Islam yang terkandung di dalamnya. Adapun, tidak dapat dapat dinafikan bahawa kewujudan SIS sebagai satu badan bukan kerajaan dapat membela nasib kaum wanita Islam yang tertindas. Hakikatnya, adalah menjadi keperluan untuk diwujudkan sebuah badan yang dapat memelihara hak-hak wanita supaya tidak mudah ditindas oleh kaum lelaki.

Namun, apabila fungsi SIS ini dilihat seolah-olah cuba mewujudkan fahaman baru mengenai status wanita dalam Islam, maka kewujudannya perlu dipertimbangkan kembali. Ditambah dengan identiti Islam yang dijaja oleh SIS, sedikit sebanyak menimbulkan kekeliruan dalam kefahaman Islam mengenai kedudukan wanita dalam Islam.