Wednesday, April 22, 2009

Isu Buang dan Pindah Kolej: Meritokrasi atau kronisasi?


En. Zulkafli Amat
Ketua Unit Perumahan Pelajar
Sistem penginapan bagi pelajar UKM diuruskan oleh Unit Perumahan Pelajar(UPP) di bawah Jabatan Perkhidmatan Pelajar(JPPel), Bahagian hal Ehwal Pelajar (HEP), UKM. Antara fungsi utama UPP ini adalah menyediakan kemudahan penginapan yang selesa dan konduksif untuk mahasiswa di dalam dan di luar kampus dan berfungsi sebagai badan pentadbiran/penyelarasan penempatan pelajar di kolej-kolej kediaman termasuk penyediaan infrastruktur dan pendidikan dalam konteks pengembangan serta pembangunan diri pelajar di kolej. UPP pula menjadi unit yang bertanggungjawab menjadi penghubung dan penyelenggara antara semua kolej kediaman.


Mutakhir ini, pelbagai laporan mengenai penempatan kolej di kampus induk Bangi dibuat oleh pelajar-pelajar UKM. Laporan ini dibuat berikutan tindakan bahagian pengurusan kolej memindahkan atau membuang sebahagian pelajar yang menghuni di kolej tersebut. Antara kolej yang dilihat begitu popular dalam isu buang kolej ini adalah Kolej Burhanuddin Helmi, Kolej Ungku Omar, Kolej Ibrahim Yaakub, Kolej Aminuddin Baki, dan Kolej Rahim Kajai.


Beberapa orang pelajar yang turut dibuang/dipindahkan kolej telah menemui pimpinan IPU bagi meluahkan kekesalan mereka berkenaan isu ini. Malah, ada segelintir di kalangan mereka yang mendakwa diri mereka sebagai penyokong aspirasi, turut dibuang daripada kolej yang mereka huni ketika ini. Ada pelajar yang dibuang(Tidak berjaya ditempatkan di mana-mana kolej), dan ada pula yang sekadar dipindahkan iaitu ditukarkan ke kolej selain daripada kolej asal, Kolej Pembuangan yang popular pula ialah Kolej Pendeta Za'aba dan Kolej Idris Al-Marbawi.


Walaupun penambahbaikan sistem telah dilakukan dari semester ke semester, bermula dari sistem merit kad aktif kolej sehinggalah merit melalui online, namun kecanggihan sistem ini dilihat gagal menangani isu penempatan kolej di kalangan pelajar UKM. Dua(2) faktor utama berlakunya krisis ini adalah:

1. Sistem penandaan markah/merit yang tidak meliputi keseluruhan aktiviti pelajar.

a. Tidak semua persatuan diberikan merit kolej. Antara persatuan yang dianak-tirikan ialah ISIUKM dan Persatuan anak Negeri.

b. Tidak memberikan kredit yang sepatutnya terhadap penglibatan pelajar di Fakulti atau di persatuan-persatuan selain di kolej.

c. Penilaian lebih bertumpu kepada penglibatan di kolej menyebabkan pelajar-pelajar yang mewakili UKM dalam pertandingan Nasyid dan sebagainya tidak diberikan hak untuk mendapatkan merit di kolej.

2. Penguatkuasaan sistem merit.

a. ada pelajar-pelajar aktif sehingga mendapat merit sebanyak 30 di peringkat kolej, fakulti mahupun universiti yang tidak mendapat tempat.

b. Ada pelajar-pelajar yang langsung tidak terlibat dengan sebarang aktiviti di sebarang peringkat mendapat penginapan di kolej sepanjang tempoh pengajian.

c. Pengetua, Pengurus kolej, dan pegawai-pegawai pentadbir kolej diberikan kelonggaran untuk membuat pemilihan sendiri berhubung dengan penempatan pelajar di kolej.

Sehubungan itu, tindakan segera perlu di ambil oleh pihak berkaitan supaya insiden ini tidak melarat dan mencetuskan kontorversi di kalangan pelajar. Pemerkasaan sistem perlu selari dengan penguatkuasaan yang adil telus dan berkebajikan.

Sebagai pelanggan, Mahasiswa UKM berhak untuk mendapatkan penjelasan mengenai sebarang perkara yang berlaku di sekeliling mereka dan hak Mahasiswa perlu dijaga dan diutamakan. Ini selaras dengan misi kepimpinan Perdana Menteri kita, YAB Dato’ Seri Najib Altantuya, Satu Malaysia. Rakyat Didahulukan. Pencapaian Diutamakan.


No comments:

Post a Comment